Alice Springs - Kings Canyon - Kata Tjuta - Uluru

28 november 2011 - Uluru-kata Tjuta National Park, Australië

OEPS! Mijn laatste bericht was 21 oktober, dus is toch weer een maand geleden dat ik wat heb geschreven, maar heb het ook lekker druk gehad!

Waar waren we gebleven?! Okee de conferentie was over, en we waren weer terug in het bruisende Melbourne. De conferentie was niet het enige wat ons bezig hield bij IEAA maar ook de boek publicatie in November in Canberra kwam eraan. Wij, het secretariaat, mocht zich bezig houden met alle uigenodigden en wie er nou wel of niet een gratis boek kreeg... (ben blij dat dit nu ook achter de rug is)

In Melbourne was het tijd om afscheid te nemen van meerdere mensen, iedereen gaat reizen omdat begin November de laatste examens waren. Marissa was jarig 13 November, dus we hadden nog een feestje op zaterdag. Marissa heeft dit wel gemerkt, die kon zondag niks meer, dus helaas ook niet naar mijn verrassings ontbijt in Amsterdam Street! Heike en ik, diehards, zijn maar wel gegaan, want eten moeten we toch! Toen kwam ook de "to-do-lijst" weer in zicht en gingen we kijken wat we nog willen doen in Melbourne, aangezien we er allebei nog maar een maand waren. Vanaf toen zijn we ook vaak uit eten gegaan naar onbekende restaurantjes en echt geen genieten van het leven hier! Soms was het goed weer en lag ik op het strand en andere vrijdag/zaterdag avonden gingen we een drankje doen en standaard op zondag avond naar The Branche om life accoustische gitaarmuziek bij te wonen en 5$ pizza te eten, jammmmm!

Zoals in mijn laatste blog ging ik ook nog naar Alice Springs, en 17 November was het zover. Ik had op donderdag, vrijdag en maandag vrij gekregen zodat we een 3dagen toer konden doen.
De eerste dag dat we aankwamen hebben we even door Alice Springs gelopen. Het eerste wat we zagen riepen de volgende woorden op: klein, warm, zanderig, veel aboritionals, veel dronken enge aboritionals, ik voel me niet veilig!! En dat is ook Alice Springs... We liepen op straat te zoeken naar het postkantoor en toen kwam er een vrouw op ons af lopen en vroeg of we hulp nodig hadden. Nadat ze ons uitgelegd had waar het postkantoor was zei ze dat we absoluut niet alleen mogen lopen als het donker is, zelfs niet in een groep, altijd een taxi nemen!!! Nou geruststellen deed ze ons wel... haha! Gelukkig was het nog middag en gingen Marissa en ik naar een didgeridoo workshop. We kregen er al meteen een in onze handen geduwt en hij ging de techniek uitleggen. Marissa en ik konden er al helemaal niks van! Maar toch naar 15 minuten lukte het een beetje en naar 30 minuten kon ik zelfs 2 verschillende geluiden produceren! Hier had de instructeur ook nog wat mooie verhalen verteld over Uluru, Kings Canyon en mij nog wat advies gegeven over Sydney. Hierna gingen we avondeten inslaan en voor het donker naar huis! Met onze gezellige duitse kamergenoot hebben we gegeten en wat gekletst en daarna optijd naar bed, want het busje kwam ons de volgende dag al om 6 uur ophalen!
5.25 ging de wekker.... behoorlijk vroeg.. dus snel ontbijten, omkleden en de flessen water vullen! We gingen de eerste dag naar Kings Canyon waar we een hiking tocht van 7.6 km gingen doen. De eerste 'trap' was de stijlste en zwaarste trap die ik ooit gelopen heb (dit ook met een rugzak met 3 liter water...) en in 46 graden celcius... Dus ik was blij toen ik er boven op stond! Echter gedurende die 7.6 kilometer liepen we vaak berg op, berg af, dus op alle foto's zie ik er natuurlijk oververhit uit. Maar het was het zeker waard voor de uitzichten die je kreeg! Ook vertelde onze tourguide mooie verhalen over de aboritinal cultuur en hoe de Canyon was ontstaan. Dit is blijkbaar ook een echte Canyon, en dat is de Grand Canyon in Amerika niet!!! HA! We liepen nog langs de Garden of Eden waar Marissa en ik eigenlijk wilde zwemmen, maar omdat het water al zolang stilstond was er veel kans op slechte bacterien, dus zijn we maar niet meer gegaan en hebben we een appeltje gegeten. Toen we (eindelijk) weer terug bij het busje waren mocht de airco (eindelijk) aan! We reden nog een paar uurtjes naar onze bush camp waar we die nacht zouden slapen. En een bush camp was het, de wc was een gat in de grond, slapen deed je in een speciale slaapzak 'Swag' op de grond tussen de mieren en slangen, en eten werd gemaakt in het kampvuur (dat hout mochten we ook zelf sprokkelen). Onze tourguide maakte heerlijk eten, aardappelen, chili con carne en nog wat groenten. Daarna werd het tijd om in onze swag te gaan liggen en naar de sterrenhemel te kijken, want dat was ons dak. Ik heb ook 1 vallende ster gezien (had ik nog nooit van mijn leven!) dus meteen een wens gedaan, die ik natuurlijk niet vertel! Snachts ging het alleen regenen dus zijn we naar een overdekte plaats verhuist 10 meter verderop, maar geen mierenzand meer om mijn swag om de mieren tegen te houden! Dus ogen dicht, slapen en niet denken aan alle insekten!
De volgende dag gingen we naar Kata Tjuta, gelukkig was het geen 46 graden meer en bewolkt. Daar hebben we denk ik 10 km gelopen en heeft onze tour guide nog meer verhalen verteld over hoe de rosten zijn ontstaan in Australie, de natuurkundige versie en de aboritional versie. We waren nog even langs het Aboritional Cultural Centre gegaan om ook meer over de cultuur te zien, wel interesant om te zien hoe ze alles zien en hoe ze leven. Die avond gingen we eten met Uluru in de verte om een geweldige zonsondergang te zien. Echter door de wolken hebben we alleen maar een steeds moeilijker te zien Uluru gezien ipv een kleur veranderende Uluru, beetje jammer.. Daarna was het eindelijk tijd om te douchen! Want dat had onze bush camp niet en na 2 dagen hiken was ik er wel aan toe! Daarna gingen we weer slapen in onze swag in de buitenlucht waar ik ook werd aangevallen door verschillende insekten.. gelukkig had ik mijn muskito net over mijn hoofd getrokken en probeerde ik maar heel snel te gaan slapen! Om 4 uur werden we weer gewekt omdat we naar de zonsopgang gingen bij Uluru.. nou hier hadden we weer geluk.. veel te veel wolken dus geen zonsopgang te zien, alleen een steeds lichterwordende lucht.. wel jammer, maar de foto' zijn ook overal op internet te vinden he! haha. Die dag gingen we wandelen om Uluru heen, weer 8 km. Het regende deze dag alleen dus hadden we het koud en liepen we maar heel snel. Na een paar uur gelopen te hebben gingen we weer terug naar Alice Spings. Onderweg stopten we nog bij een kamelen boerderij waar we nog een ritje konden maken. Het was maar 1 yard, maar het laatste stuk zou hij rennen, dus ik was nogal bang daarvoor.... Natuurlijk wel gedaan en het was top! Toen nog paar uur rijden naar Alice Springs waar we savonds nog een afscheids etentje hadden en nog wat bijgekletst met de groep. En toen was het tijd om terug naar Melbourne te gaan, en moest ik afscheid nemen van Marissa die naar Cairns ging om daar verder te reizen en via Azie terug naar Nederland te gaan.
Terug in Melbourne misten Heike en Daniel me al enorm dus gingen we uit eten bij de Vodka bar, lekker pools eten en een toetje op Aclandstreet, cake! Daarna mijn koffertje pakken voor Canberra, want die dinsdag kon ik weer daarheen voor de boek publicatie!

Druk, druk, druk, maar zo zie ik wel wat meer van Australie!